The twists and turns of Lithuanian music history, the analysis of the creative process and historical and contemporary practices of music performance, aspects of the music education (and self-education) system – such are the topics covered in the ten articles of the twelfth issue of the journal Ars et praxis, written by researchers, pedagogues, artistic doctorate candidates and graduates of the Lithuanian Academy of Music and Theatre (LMTA).
Articles
- Pratarmė
- Foreword
- ARS
-
Danutė Petrauskaitė.
Pirmoji Lietuvos dainų šventė: mokslo literatūros ir informacinio pobūdžio šaltinių papildymas bei patikslinimas | The first Lithuanian Song Festival: supplementing and refining scientific literature and informative sources -
Gaila Kirdienė.
Rankraštinis Jono Aukštakalnio tradicinės muzikos rinkinys: pirmoji jo dalis „Lietuviškos dainos“ (1912–1915) | The handwritten collection of traditional music by Jonas Aukštakalnis: Lithuanian Songs, 1912–1915 -
Paulius Gefenas, Gražina Daunoravičienė.
Retrospektyvi fleitos raiškos plėtotė: C. Ph. E . Bacho Sonatos fleitai solo a-moll, Wq. 132 (H. 562) atvejis | Retrospective development of flute expression: the case of C. P. E. Bach’s Sonata for flute solo in A minor, Wq. 132 (H. 562) -
Laura Dubosaitė.
LMTA Muzikos fakulteto studentų savarankiškų pratybų ypatumai | Specific features of individual music practice of students of the Faculty of Music of the Lithuanian Academy of Music and Theatre -
Agnė Matulevičiūtė.
Užgarsis: tarpdisciplininis požiūris į muzikos kūrinio reikšmę | Aftersound: an interdisciplinary approach to the meaning of a musical work - PRAXIS
-
Julija Bagdonavičiūtė.
Tarp materialumo ir postmaterialumo: atlikėjo veikimo ypatybės šiuolaikinės muzikos praktikoje | Between materiality and postmateriality: the characteristics of the performer’s action in contemporary music practice -
Jonė Punytė-Svigarienė.
Ankstyvųjų Josepho Haydno dainų fortepijono partijos interpretaciniai aspektai žvelgiant per istoriškai pagrįsto atlikimo prizmę | Interpretive aspects of the piano part of early songs by Joseph Haydn in the context of historically informed performance -
Julija Andersson.
Atlikėjo įtaka smuiko koncerto kūrybiniam procesui | The influence of the performer on the creative process of the violin concerto -
Dovilė Kazonaitė.
Sceninės ir vokalinės energijos kūrimas vokalisto praktikoje: fiziologinės prielaidos | Creating stage and vocal energy in vocal practice: physiological assumptions - Atgarsiai
-
Eirimas Velička.
Muzika visiems, arba Dunningo-Krugerio efektas | Muzika visiems [Music for All], or the Dunning-Kruger effect - Priedai
- Kronika. 2024
- Apie autorius
- About the authors
- Atmena autoriams
- Guide for authors