This eighth issue of Ars et Praxis introduces readers to the latest research in music, the performing arts and film conducted by lecturers and doctoral students at the Lithuanian Academy of Music and Theatre and doctoral students from Vytautas Magnus University and Kaunas University of Technology. The journal features 15 articles, some of which were based on papers presented at the 44th annual LAMT conference, 100 Years – the School, Drama, Opera. The Sources part of the journal contains a publication of research about the activities of the Polish Reduta Theatre in Vilnius, conducted by a doctoral student in theatre studies at the University of Opole (Poland) that has been especially prepared for Ars et Praxis.
Articles
- Pratarmė
- Foreword
- ARS
-
Tamara VAINAUSKIENĖ.
Valstybės teatro istorijos fragmentas: G. Verdi operos „Aida“ pastatymas su K. Petrausku, V. Grigaitiene, V. Jonuškaite | A fragment from the history of the State Theatre: the production of Verdi’s opera Aida featuring K. Petrauskas, V. Grigaitienė, and V. Jonuškaitė -
Danutė PETRAUSKAITĖ.
Lietuvos operos teatro kūrimas Kaune. Juozo Žilevičiaus patirtys | Establishment of the Lithuanian State Opera Theatre in Kaunas: the experiences of Juozas Žilevičius -
Beata BAUBLINSKIENĖ.
Valstybės opera ir nacionaliniai veikalai: tarp visuomenės lūkesčių, teatro politikos ir kritikos atgarsių | State Theatre and National Opera productions: between society’s expectations, theatre policy and critical reception -
Kamilė GUDMONAITĖ.
Socialinis teatras kaip gydymo praktika | Social theatre as a healing practice -
Paulius IGNATAVIČIUS.
Formos ir turinio dialektika performatyvumo kontekstuose | Dialectics of form and content in the contexts of performativity -
Kristina STEIBLYTĖ.
Pastangų kuriant paneuropinį istorijos pasakojimą atspindžiai šiuolaikiniame Baltijos šalių teatre | Reflections on the efforts to create a pan-European narrative of history in contemporary Baltic theatre -
Jokūbas Vilius TŪRAS.
Savižudybės tema Lietuvos kine 1991–2018 m. | Thematics of suicide in Lithuanian cinema 1991–2018 -
Ieva GAIŽUTYTĖ.
Meno vadybos kaita didžiųjų kultūros transformacijų perspektyvoje | Changes in arts management in the perspective of fundamental cultural transformations -
Rūta GAIDAMAVIČIŪTĖ.
Moterų įsitvirtinimas lietuvių muzikologijoje | Women in Lithuanian Musicology - PRAXIS
-
Agnė MAŽULIENĖ, Gražina DAUNORAVIČIENĖ.
Figūrinės muzikos kompozicijos funkciniai požymiai ir apibrėžtis | Functional features and definition of figurate music composition -
Vytis NIVINSKAS.
Kontraboso solo improvizaciniai albumai: naujojo žanro susiformavimas | Solo albums by double bass improvisers: the formation of a new genre -
Imantas ŠIMKUS, Audronė ŽIŪRAITYTĖ.
Metroritmo interpretacija kaip kolektyvinio muzikavimo pagrindas | Interpretation of metro-rhythm as the foundation of collective music performance -
Vincenzo DE MARTINO.
The representation of the sea in piano works by Mikalojus Konstantinas Čiurlionis | Jūros vaizdavimas Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūriniuose fortepijonui -
Aušra STRAZDAITĖ-ZIBERKIENĖ.
Tautą burianti muzika: Valstybės teatro ir Valstybinės muzikos mokyklos istorijos pasakojimas muziejaus erdvėje | Music uniting the nation: the historical narrative of the State Theatre and the State School of Music in the museum space - ŠALTINIAI
-
Agnieszka WÓJTOWICZ.
„Reduta“ suka sau lizdelį, arba Osterwa Pohuliankoje | “Reduta” builds its nest, or Osterwa in Pohulanka - PRIEDAI
- Kronika. 2020
- Apie autorius
- About the authors