Šis leidinys sudarytas iš mokslinių straipsnių, perskaitytų 7-ojoje tarptautinėje muzikos teorijos konferencijoje „Muzikos komponavimo principai: muzikos tekstas“, surengtoje 2007 m. gegužės 9–11 d. Vilniuje. Konferencijos pranešimų autoriai daugiausia dėmesio skyrė trims numatytoms potemėms: pirmoji – muzikos teksto aiškinimo koncepcijos ir tradicija; antroji – muzikos įtekstinimo procesas ir principai, teksto redagavimas ir restauravimas; trečioji – muzikos tekstas ir muzikos instrumentų specifika.
Straipsniai
- Pratarmė
- Foreword
-
Rimantas Astrauskas.
Musical Notation in Collection by Christian Bartsch “Dainu Balsai” -
Margarita Katunyan.
Visual Aspects of Musical Text -
Rimantas Janeliauskas.
The Aspects of the Signification of a Musical Text -
Kalliopi Stiga.
“The Song of the Dead Brother” of Mikis Theodorakis: a Contemporary Popular Musical Tragedy -
Daiva Dženkaitienė .
The Principles of the Notation of the Renaissance Polyphonic Music -
Fernando Martín Pastor.
Drafts, Borrowed Materials and the Myth of the “Infallibility” of the Composer: Reconstructing the Compositional Process of The Rite of Spring -
Sandra Vojcic.
Understanding the Limping Meters: from Brass Band to Ligeti -
Rima Povilionienė.
Several Mathematical Aspects of Music Motation in the 20th Century Music Composition -
Anton Rovner.
Schoenberg, Busoni and Kandinsky: a New Approach to Expression of Text and Music -
Darius Kučinskas.
Some Thoughts about Musical Text, Manuscript and Čiurlionis’ Music -
Rimantas Janeliauskas.
M. K. Čiurlionis‘ Last Unrecognized Musical Cycle -
Lindsay Davidson.
Mantroch – an Orchestral Voice for Pipers and an Instructional Tool for Young Composers -
Francis Rousseaux.
GATITO: Gestural Analyser for the Assistance with the Improvisation with the Trumpet -
Paul Ramshaw.
Things that Are Not: an Ontology of (de)Composition -
Mantautas Krukauskas.
Similarities of a Musical Text and Computer Program Source Code: New Music Metrics Possibilities - Autoriai / Authors