This seventh issue of Ars et praxis features fifteen articles by authors from Lithuania and other countries: a majority are studies by the Lithuanian Academy of Music and Theatre’s (LMTA) lecturers, doctoral students and graduates in the fields of musicology, theatre studies, cinema studies, performance art and pedagogy. Some of the publications in Ars et praxis are, as per tradition, articles written based on papers presented at the annual LMTA scientific conference – this year’s 43rd conference was dedicated to mark the 150th anniversary of the birth of Juozas Naujalis.
Articles
- Pratarmė
- Foreword
-
ARS
-
Danutė Petrauskaitė.
Juozas Naujalis muzikinėje Juozo Žilevičiaus veikloje | Juozas Naujalis in the musical activity of Juozas Žilevičius -
Tamara Vainauskienė.
Valstybės teatro solistė Vladislava Grigaitienė: balso metamorfozė ir vokalinio meno principų kilmė | State Theatre soloist Vladislava Grigaitienė. Voice metamorphosis and the origin of vocal art principles -
Judita Žukienė.
Stasio Vainiūno fortepijoninių kūrinių sąrašo rekonstrukcija | A reconstruction of the list of works for piano by Stasys Vainiūnas -
Audronė Žiūraitytė.
Eduardo Balsio baleto „Eglė žalčių karalienė“ interpretacijų įvairovė | Variety of the interpretations of Eduardas Balsys’ ballet “Eglė, žalčių karalienė” -
Ramunė Marcinkevičiūtė.
Menininkas kaip spektaklio personažas Eimunto Nekrošiaus teatre. Režisieriaus pasaulėžvalgos retrospekcija | The artist as a character in Eimuntas Nekrošius’ theatre. A retrospective of the director’s worldview -
Vēsma Lēvalde.
Digimodernism in theatre: perspective and narrative | Skaitmeninis modernizmas teatre: perspektyvos ir naratyvas -
Анастасия Коржова.
Театроведение Украины в первой трети ХХ в.: организационные, методологические и жанровые особенности | Ukrainos teatrologija XX amžiaus pirmajame trečdalyje: organizaciniai, metodologiniai ir žanriniai bruožai | Theatre studies of Ukraine in the first third of the 20th century: organisational, methodological and genre features -
Miglė Miliūnaitė.
Sakralinės ir pasaulietinės muzikos santykio transformacija vėlyvaisiais viduramžiais: Charleso Tayloro sekuliarizacijos teorijos perspektyva | The transformation of the relationship between sacred and profane music during the Late Middle Ages. The perspective of Charles Taylor’s theory of secularisation
-
Danutė Petrauskaitė.
-
PRAXIS
-
Vincenzo De Martino, Lina Navickaitė-Martinelli.
Drumming on the keys: Béla Bartók’s pianistic style and its linkage to the aesthetics of Primitivism | Būgnijimas klavišais: Bélos Bartóko pianistinis stilius ir jo sąsajos su primityvizmo estetika -
Raimonda Žiūkaitė.
Triadų (konsonansinių trigarsių) junginių algoritmizavimo galimybės | The algorithmisation of triadic progressions -
Vytenis Gurstis, Audronė Žiūraitytė.
Somatikos teorijų ir praktikų taikymo fleitininkams perspektyvos | Prospects of applying Somatics techniques and practices for flute players -
Ramunė Kryžauskienė.
Individuali profesoriaus Petro Geniušo fortepijono dėstymo metodika | Individual piano teaching methodology of Prof. Petras Geniušas -
Rimgailė Renevytė.
Personažas kaip atmosfera | Character as atmosphere -
Živilė Mičiulytė.
„Post-tiesos“ fenomenas ir refleksyvioji tiriamoji dokumentika | The post-truth phenomenon and reflexive-exploratory documentary -
Agnė Railaitė-Jurkūnienė.
Meno ir amato aspektai: specifika, diferenciacija, sintezė akompanuojančio pianisto veikloje | The aspects of art and craft: specific features, differentiation and synthesis in the work of the accompanying pianist
-
Vincenzo De Martino, Lina Navickaitė-Martinelli.
- PRIEDAI