You are currently holding the eleventh issue of the scholarly journal Ars et praxis. Revived and striding forth into a new decade, this time the journal is thinner than it could be, yet in terms of the topics discussed and its content, it is certainly no less weighty than previous issues. This volume presents seven papers by lecturers and doctoral students in the arts from the Lithuanian Academy of Music and Theatre (LMTA) and a publication by a doctoral student from the Institute of Cultural Research at the University of Tartu. As per tradition, scholarly research in the journal is divided into the
theoretical (Ars) and practical (Praxis) parts of the issue.
Articles
- Pratarmė
- Foreword
- ARS
-
Tamara VAINAUSKIENĖ.
Užsienio operos solistų gastrolės Valstybės teatre: asmenybės ir vokalo mokyklų identifikavimas. II dalis | Touring of foreign opera soloists at the State Theatre: personalia and identification of vocal schools. Part II -
Gaila KIRDIENĖ.
Žvilgsnis į lietuvių liaudies muzikantų giminių (auto)biografinio tyrimo metodologiją | Insight into the methodology of biographical research of Lithuanian folk musicians’ kinships -
Ieva JACKEVIČIŪTĖ.
Spektaklių kūdikiams ir vaikams iki penkerių metų kūrybos unikalumas | The uniqueness of the creation of performances for babies and children under five -
Akvilė GELAŽIŪTĖ.
Absurdo tradicija ir juodasis humoras dokumentiniame kine: A. Žegulytės Animus animalis ir R. Barzdžiukaitės „Rūgštus miškas“ | The tradition of the absurd and black humour in documentary cinema: A. Žegulytė’s Animus animalis and R. Barzdžiukaitė’s Acid Forest - PRAXIS
-
Neringa VALUNTONYTĖ.
Ieškant meninės atlikėjo tapatybės: scenos persona ir asmeninis prekės ženklas | In search of the performer’s artistic identity: stage persona and personal brand -
Monika JAŠINSKAITĖ.
The effects of neoliberalism on the Lithuanian performing arts system: production and distribution | Neoliberalizmo poveikis Lietuvos scenos meno sistemai: produkcija ir platinimas -
Joana DAUNYTĖ-SAVICKIENĖ, Audra VERSEKĖNAITĖ-EFTHYMIOU.
Kompozitoriaus ir atlikėjo bendradarbiavimas: ribos ir galimybės | Collaboration between the composer and performer: limits and potentials -
Maria MIROVSKAYA.
Fortepijono ir pučiamųjų sekstetas: repertuaro parinkimo problema | The piano and wind sextet: issues in repertoire selection - PRIEDAI
- Kronika. 2023
- Apie autorius
- About the authors
- Atmena autoriams
- Guide for authors